Guda saga...


Hej! Den här sagan/gudasagan eller vad den nu kan kallas skrev jag när vi jobbade med sagor i skolan, läs gärna och kommentera vad ni tycker om den, då skulle jag bli glad! ! Viktigt att veta; ni får inte kopiera denna för eget syfte. Jag blev lite inspererad att lägga ut en novell så här på en blogg av Kimberly, läs gärna hennes mycket ruskiga och spännande historia på hennes blogg - http://www.kimberlyss.blogspot.com/2011/12/ja-da-har-man-vinnit-sitt-forsta-pris.html  
Här kommer iallafall min gudasaga!

MITT MÖTE MED GUDINNAN ATHENA...


Natten var mörk och kall och stjärnorna lyste vackert på de mörka himlavalvet . Jag skulle gå ut till  stallet och ge hästarna kvälls hö. På vägen tillbaka från stallet lystes plötsligt himlen upp av ett enormt ljussken. Jag tänkte att det kanske var en komet som hade kommit för att falla ner på den lilla grekiska ön    Akleia.  Men jag hade alldeles  fel, för plötsligt bara på en meters avstånd ifrån mig stod den mäktige gudinnan Athena .

Hennes hår skiftade i guld, hennes hy  var blek och skör och  ögats iris lyste i den klaraste blå.    

Jag var mållös.

-      Du vet nog redan vem jag är,  skulle jag tro.

Jag kunde inte annat än att nicka.    

-      Jag har kommit för att  berömma dig för de arbete du utför på gården. Jag har sett att du ofta hamnar i bakgrunden för din man, krigaren Messopo. Du kämpar med djur, och barn, men den enda belöningen du får för det är rynkor i din panna och krämpor i din rygg. 

 

Jag följade min välvda pannas fåror och rynkor med min hand.

-      Jag vill att du ska veta att du kan  vända dig till mig, när livet är svårt. Du kan aldrig tvivla på oss gudar.   

 

Sedan var hon försvunnen. 

Jag stod kvar på samma ställe en lång stund. Gudinnan Athena hade talat till mig.

 Jag tittade upp mot den mörka himlen som pryddes av tusentals stjärnor.

 Tänk så mycket våran jord rymde.

Men allas öde vilade fortfarande i gudarnas händer…

 Hälsningar Ida:)


Kommentarer
Postat av: Kimberly

Den var jätte bra ida! <3 Kommer det någon fortsättning? <3 :D

2011-12-22 @ 17:31:50
URL: http://kimberlyss.blogspot.com

Kommentera?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas bara för oss)

Din :

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0